divendres, 11 de gener del 2013

Circular al pic de Pallassos o Filià per la vall de Manyanet

Després d'endarrerir la data prevista dia rera dia des del 2 de gener, el dissabte 5 de gener, finalment, fem la primera sortida de l'any, i també la primera hivernal (encara que sigui amb poca neu).

Amb l'Albert i la Diana, a l'abril del 2004, vam anar, per la vall de Filià (abans que la destrossessin per a fer unes pistes d'esquí ara aturades), a fer el pic de Pallassos o Filià. Ja llavors em vaig quedar amb el dubte si el cim que havíem fet era el de Pallassos o el Llong. Amb la sortida del dia 5 de gener vaig confirmar que aquell abril del 2004 vam fer el pic Llong.

Després de les dues darreres sortides al Prepirineu, tenia moltes ganes de Pirineus, i em vaig quedar molt satisfet amb la sortida del dissabte, malgrat la poca neu que hi ha en aquell sector dels Pirineus.

Així doncs, entrem a la vall de Manyanet pel poble de Xerallo (entre la Pobla de Segur i el Pont de Suert) i anem pujant per la pista asfaltada que poc abans del poble de Manyanet es transforma en pista de terra. Passat el poble de Manyanet, la pista es deteriora una mica però amb compte es deixa fer.

Malgrat això, el Jordi decideix que ja n'hi ha prou i més o menys un quilòmetre abans de la tanca, aparca la furgoneta en el mateix punt que va aparcar l'any anterior, quan vam pujar al Cerví de Manyanet. Més o menys, estem a uns 1.700 metres d'alçada

Comencem a caminar ja una mica tard, a les 8.50 del matí, seguint la pista, que passada la tanca, es va deteriorant i va cobrint-se de petites congestes de neu de tant en tant.

Anar avançant per la vall, veiem la cara nord del Cerví de Manyanet:

Seguim pel vessant dret (orogràfic), del riu Manyanet. Quan travessem la coma que ve dels estanys, ja rep el nom de Barranc del Cap de Llevata, i cap als 2.250 metres el travessem, i canviem la direcció nord de fins llavors per la nordest,

en direcció cap al port de les Cabessades.

Però bastant abans d'arribar-hi girem cap al sudest per a agafar una carena secundària del pic de Filià, ja en direcció cap al cim:

Ara ja es veu proper el cim

Un esforç més i el Nico ja hi és:

Ja al cim, vistes excepcionals. Comencem cap al sudest. Allí treu el cap Montserrat:

Les dues següents fotos, per a les destrosses de l'aturada pistes d'esquí de la vall de Filià:

Cap al sud, en primer terme el pic Llong, de 2.677 metres d'alçada, i més enllà, el Montsec:

Cap a l'oest, sudoest, el massís del Turbón:

Cap al nordoest, el massís del Posets i de l'Aneto:

Una mica més al nord, i més proper, el massís dels Bessiberris:

Cap al nordest, i al centre de la imatge, el pic de Peguera:

Una mica més cap a l'est, Pala Pedregosa i Montorroio. Entremig, i al fons, la Pica d'Estats:

Cap a l'est i proper, el Montsent de Pallars:

I cap a l'est llunyà, el Cadí i les puntes dels dos pollegons del Pedraforca:

Foto de cim, a 2.789 metres d'alçada:

Per a baixar, decidim seguir la carena que es desprèn de poc abans del cim cap al sud

per a acabar baixant per una carena desfigurada cap a l'oest i la vall ja coneguda.

En total, 3 hores i 50 minuts de pujada i 3 hores de baixada, parades incloses.
Un dia molt bo, encara que a estones desagradablement ventós, i un bon retorn als Pirineus.
Gràcies per la companyia, amics...