dijous, 20 de novembre del 2014

Pic o Cap de la Gelada

El divendres, 14 de novembre, me'n vaig a dormir a Salàs. El dissabte 15, de bon matí, quedem altre cop amb l'Elena a Salàs i passem pel coll de Perves i Viu per arribar a l'Alta Rigaborça i anar cap a Senet. Allí seguim pujant amb el vehicle cap al port de la Gelada. La barrera que hi ha poc després del poble està alçada i anem guanyant alçada per la pista. Anem pujant fins vora la cabana d'Artiga Longa, a uns 1.700 metres d'alçada. La pista ja està enfarinada:

Comencem a caminar que ja són les 9 del matí. El paisatge està espectacular. Fa bon temps i la neu recent caiguda encara està sobre les fulles dels arbres.
 Com que no es veu gaire neu, hem deixat les raquetes al cotxe. Primera errada.

La pista va pujant i deixa a la dreta una altra cabana, la del Castessillo, a 1797 m.. La pista continua, però allà mateix hi ha un camí (pals de fusta amb senyals grocs) que porta directament al port de la Gelada. Decidim no agafar-lo i continuar per la pista. Segona errada?

Anem pujant per la pista que fa llargues giragonses, fins un punt, on en un revolt tancat a l'esquerra, i on una pista secundària se'n va cap a la dreta, veiem el nostre objectiu, el pic o Cap de la Gelada:

Decidim deixar la pista i traçar una diagonal cap al cim, ja sense camí i sense traça. Cada vegada ja ens adonem de l'errada de deixar les raquetes. Aquí ja hi deu haver uns 30 cm. de neu i es troben a faltar, perquè ens enfonsem força.

Arribem al peu de l'ampla carena que puja cap al cim i ens envolten totalment els núvols. Estem envoltats de blanc per tot arreu: neu i boira. Hi ha moments que tens una sensació ben estranya, de no veure res més que blanc.

Finalment, tres hores després de començar a caminar, arribem al cim, a 2.449 metres d'alçada. Els núvols van i vénen una mica més i la sensació és més agradable, de veure-hi quelcom:

Per exemple, podem veure el proper cim, el Roies de Cardet, amb vèrtex geodèsic.
 Baixem la carena veient-hi una mica més,
però decidim no tornar pel mateix camí, sinó seguir la part més plana de la carena en direcció al port de la Gelada, que es veu clarament en la següent imatge, a 2.069 metres d'alçada.

Des del coll agafem el sender que no havíem volgut agafar vora la cabana del Castessillo i així canviem una mica de recorregut. Un cop a la cabana, no cal agafar la pista, sinó que el sender continua per la dreta fins just on hem deixat el cotxe. Aquí us deixo una mica l'itinerari que hem fet, a l'esquerra la pujada, i a la dreta la baixada: