dimecres, 16 de novembre del 2016

Una mica de tot per la 1a semihivernal de la temporada al pic d'Espada

Després d'una setmana de nevades intermitents, les primeres serioses de la temporada, ens decidim per un pic amb poc desnivell, per les poques hores de llum i, especialment, per evitar molt desnivell amb la neu nova que sempre es fa difícil de transitar. Decisió: pic d'Espada des de la presa de Sallente, a la vall Fosca.
Segurament, l'objectiu és més atractiu des de Cabdella i la vall de Riqüerna, però amb el que acabo d'escriure, ens decidim a pujar-hi per la clàssica canal de Pigolo i l'estany Gento.
Així, amb el Josep, comencem a caminar a les 7.45 h. del diumenge, 13 de novembre, per la coneguda senda que va cap allà. Després de la pujada continuada, arribem al camí del carrilet i els seus túnels:

En poc més d'una hora, arribem a l'estany Gento i les construccions que l'envolten.

Passem per sota l'estació del telefèric i seguim les indicacions al refugi Colomina. Uns metres després, un cartell ens indica, cap a l'esquerra, el sender GR11-20 cap al Port de Rus. Anem cap allà tot baixant uns metres i trobem alguns companys de viatge:

Estem donant, per així dir-ho, la volta alta a l'embassament de Sallente. El tenim als nostres peus quasi en tot moment. Anem fent un flanqueig ascendent. Deixem l'estany Fosser a la dreta i comencem a veure el pic d'Espada (esquerra) i el coll de Font Subirana (al centre):

Cap allí ens dirigim observant Sallente a l'esquerra i sota nostre:

Arribem al coll, a 2.425 metres d'alçada i sobre el panorama de la vall de Riqüerna. Nosaltres girem a l'esquerra i ens dirigim al proper cim, a 2.541 metres d'alçada. Hem trobat neu, aproximadament, en els darrers 100 metres de desnivell, molta menys dels que ens esperàvem.
Malgrat la modesta alçada, les vistes des del cim són molt boniques. Cap al sud, es veu boira a la conca de Tremp, abans del Montsec:
Cap al sudoest, el camí del Port de Rus i l'estètic nevat (a la dreta de la imatge), Tossal Raspes Roies de Rus, visitat anteriorment:
 Cap a l'oest, el pic gran de Pessó i el pic de Mussoles:
Més al nord, els cims típics de la Vall Fosca: Pic de Mar i Vidals, Peguera, Saburo, Mainera...
 I més cap a l'est, altre cop Mainera, Pala Pedregosa, Montorroio i el Montsent:
 Foto de cim...

Després d'haver vist la volta que hem fet i miran el terreny, ens decidim a baixar directament pel dret cap a l'embassament de Sallente. No hi ha cap mena de camí i has d'anar buscant els millors passos, però es pot anar fent i guanyes temps i no fas tant camí. Al final, així, ens ha sortit una circular alta a l'embassament de Sallente.

Si voleu baixar-vos el track, ho podeu fer clicant aquí, cortesia del Josep. Tingueu en compte que la baixada la vam fer pel millor lloc que vam trobar, sempre fora de sender.