dimecres, 11 d’octubre del 2017

Pics Dellui, Mariolo i Fosser

El cap de setmana del 23 i 24 de setembre, enlloc d'assistir a les mobilitzacions pel referèndum, una colla de botiflers anem a dormir a Salàs de Pallars:

perquè, el diumenge al matí, ben d'hora, anem fins a la ja coneguda presa de Sallente, a la Vall Fosca. Són les 7.40 h. del matí quan comencem a caminar per la pujada de la canal de Pigolo, cap a les restes de l'antiga via fèrria que ens deixa, en poc més d'una hora, a l'estany Gento

Passem per sota les instal·lacions del telefèric i seguim pel marcat camí cap al refugi de Colomina. Baixem uns metres i deixem a l'esquerra el sender (per on acabarem tornant al cap d'unes quantes hores) que va cap al coll de la Font Subirana i el port de Rus . Anem pujant i arribem a una altra cruïlla: cap a la dreta, el refugi Colomina, cap a l'esquerra, l'estany Tort, cap on ens dirigim. Comencem a fer la volta a l'esmentat gran estany, per la seua vessant dreta (l'esquerra segons la direcció de la que venim).

A la nostra esquerra ja fa estona que tenim els nostres objectius: Fosser, Mariolo i Dellui (visibles en l'anterior fotografia). La nostra intenció és vorejar els tres cims i començar per aquest últim, des de la collada Dellui. Així, després de vorejar el llarg estany Tort, seguim, sempre per un camí ben marcat a atravessar, ara per sobre de la seua petita presa, l'estany de Mariolo, per vorejar-lo per la seua riba orogràfica esquerra (dreta segons anem). En pocs minuts més arribem a l'estany Eixerola (ajuntat al de Cubieso) per la seua esquerra segons la marxa que portem. I vorejant-lo arribem a una cruïlla. Cap a l'esquerra la collada Dellui. Si seguim recte, cap a la collada dels Gavatxos i el Subenuix.
Seguim cap a l'esquerra i el puja-baixa en el que portem caminant des de l'estany Tort s'acaba. Ara ve una bona pujada per remuntar prop de 200 metres fins la collada de Dellui, a 2.577 metres d'alçada. Aquí, deixem el còmode camí i comencem el recorregut per la carena que ens ha de portar als tres cims. En la següent imatge es veu la carena que ens duu al pic de Dellui:

mentre hi ha boniques vistes cap al pic de Mariolo:

Un cop al cim, a 2.800 metres d'alçada, bones vistes cap a les Maladetes:
 i intentem tranquilitzar la consciència de no anar a les manifestacions:
Deixem el pic i seguim en direcció sudest cap a un coll sense nom, a 2.666 metres d'alçada:
 Comencem a tornar a pujar deixant enrere el pic de Dellui:
 I arribem al pic de Mariolo, a 2.856 metres, punt culminant de la sortida:
Des del cim, i mirant cap a l'est, tenim al mig de la imatge el Montsent de Pallars; a l'esquerra, l'estany Tort; i a la dreta i més petit, el nostre següent objectiu, el pic de Fosser:
Ens dirigim cap a ell seguint una carena poc marcada al principi en direcció sudest, cap a la collda de Mariolo, a 2.632 metres d'alçada. Ens queden ara uns 100 metres de desnivell fins al pic de Fosser. La pujada no és molt exigent, però si una mica llarga a aquestes alçades. Hi ha diverses puntes i ens fem la foto a la darrera:
A partir d'aquí baixem cap a la següent collada, la de les Arenes, a 2.618 metres i cometem el principal error de la jornada: baixar cap a l'est en direcció a l'estany de Fosser (una opció més llarga però possiblement més còmoda hagués estat anar cap al Tossal del Bosquet i la collada de Font Subirana). Com sempre des de la Collada de Dellui, no hi ha camí, però sembla que el terreny es pot baixar bé. Així és al principi, però quan va apareixent la vegetació, els nerets ens compliquen considerablement el descens, i algunes roques també. Molt a poc a poc, arribem a l'estany i altre cop a un sender en bon estat, el GR que comunica la collada de Font Subirana i la zona lacustre de Colomina. Així, retornem cap a l'estany Gento, la via fèrria i la canal de Pigolo fins al cotxe.